center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

A főszerkesztő levele, Soma-díj
Mong Attila, Manager Magazin, 2007/2.

A 60-as 70-es években volt a New York Times-nak egy nagy hatalmú színikritikusa, akinek visszavonulásakor búcsúbulit rendeztek. Ezen megjelent szinte mindenki, akit írásaival a magasba emelt vagy a mélybe taszított. A kritikus áldozatai vagy favoritjai közül azonban sokan életükben akkor fogtak vele kezet először, előtte soha nem látták. A tárgyilagosság egyik legfontosabb feltétele ugyanis a távolságtartás újságíró és témája, alanyai között. Magyarországon az újságírók és szerkesztőségek nagy részében nincs kialakult gyakorlata annak, hogy mit is jelent ez a távolságtartás a mindennapokban. A találkozás és a kapcsolattartás a forrásokkal gyakran csap át másba, ami többnyire gátolja az újságírói objektivitást. Nyilvánvalóan sokszor nehéz meghúzni a határvonalat a téma feldolgozásához szükséges bizalom kiépítése és a „smúzolás” között, de vannak egyértelmű esetek, amelyeket akár a szerkesztőségek belső etikai kódexeiben is érdemes szabályozni.

Az újságírói szerepzavar egyik legegyértelműbb megnyilvánulása Magyarországon a különböző nem újságírói zsűrik és szervezetek által odaítélt díjak gyakorlata. A környezetvédelemről író újságíró sokszor a legnagyobb megbecsülésnek azt tartja, ha az illetékes tárca elismerését átveheti, a rendőrségi ügyekről tudósító riporter pedig a Belügyminisztérium díjának örül, miközben egyik feladatuk éppen ezen állami szervezetek munkájának megítélése lenne. Cégek és a magánszféra különböző szövetségei is nagy előszeretettel díjazzák a szakma újságíróit, az elismerések pedig még akkor is az összeférhetetlenség látszatát keltik, ha a legnagyobb jóindulattal adják őket. Ugyancsak az összeférhetetlenség látszatát erősíti az, hogy karácsony tájékán az újságírók megszámlálhatatlan ajándékot kapnak éppen azoktól, akikről az év során pártatlanul kell írniuk. Az ajándékok között sokszor nagy értékű italok, éves parkoló- és fitneszbérletek is vannak, amelyek már-már a korrupció gyanúját is felvetik. A manager magazin 2005 őszére teljesen átalakított szerkesztősége éppen ezért olyan etikai kódexet fogadott el, amely ezen helyzetekben tiszta viszonyokat teremt.

A céges és egyéb díjakkal kapcsolatban a kódex – hasonlóképpen a példaképnek tekintett New York Times dokumentumához – úgy fogalmaz, hogy „a lap munkatársai nem vehetnek részt olyan újságírók számára kiírt pályázatokon, versenyeken, nem részesülhetnek olyan díjakban, amelyek hátterében nem szakmai szervezetek, újságok, a média vagy oktatási intézmények állnak, és nem is vehetnek részt ilyen díjak/pályázatok elbírálásában”. A szerkesztőség nevében ezért voltam kénytelen visszautasítani a Budapesti Értéktőzsde díját is, amellyel minden évben a legjobb szerkesztőséget díjazzák. Az elveken túl volt egy konkrét helyzet is. A magazin újságírója, Vajda Éva hónapok munkájával tárta föl, hogy mi áll az egyik legnagyobb hazai tőzsdei cég, a Magyar Telekom montenegrói számlázási botrányának hátterében, ami végül Straub Elek elnök-vezérigazgató távozásához vezetett. Egy ilyen évben, egy díj, amelynek odaítélésében tőzsdei befektetők, brókercégek vesznek részt, azt a látszatot kelthette volna, hogy a témát valamiféle piaci érdekből dolgoztuk fel ilyen alaposan. (A cikksorozat és szerzője egyébként elnyerte a legrangosabb hazai újságírói elismerést. Erről lásd Gratulálunk! című írásunkat.)

Habár a díjátadón igyekeztem udvariasan és röviden elmagyarázni érveinket, az utólagos reakciókból pedig az látszik, hogy a tőzsde vezetői megértették és tiszteletben tartották véleményünket, az nyilvánvaló, hogy a hasonló helyzetek elkerülése végett még sokat kell tenni, elsősorban az újságíró szakmának. A külvilág számára egyértelművé kell tenni – akár az etikai kódexek nyilvánosságával –, hogy melyik szerkesztőség számára hol húzódnak a határvonalak. (A manager magazin etikai kódexének néhány fontos részletét lád a 103. oldalon.)

A karácsonyi kéretlen ajándékokkal kapcsolatban szerkesztőségünk egy év alatt áttörést ért el a magyar sajtópiacon. Tavalyelőtt év végén a lapunkhoz érkező ajándékokat – élelmiszereket és irodai eszközöket - a hajléktalanokat segítő Menhely Alapítványnak adtuk át. Tavaly több szerkesztőség is csatlakozott a kezdeményezéshez. Az Origo, a Kreatív, a Pesti Est, az Élelmiszer és a Home Garden című lapokkal közösen a szerkesztőségekbe érkező ajándékokat egy jótékonysági árverés során az újságírók és szerkesztők saját pénzükből megvásárolták, a befolyt összesen 283 ezer forintot pedig ismét a Menhely Alapítványnak utaltuk át. A sikeres esemény után rövid fejszámolással felmértük, hogy ha az idén még több szerkesztőség és még több újságíró csatlakozik, akkor a bevétel akár milliós nagyságrendű is lehet. (Az ajándékokról részletesen lásd még a 13. oldalon.)

Mong Attila főszerkesztő

A főszerkesztő levele, Soma-díj. Mong Attila, Manager Magazin, 2007/2.